Le tour de France 2013 – editie centenara – preview


Istoria celebrului Tur al Frantei incepe in anul 1903 cand rivalitatea dintre publicatiile sportive ale Frantei inceputului de secol 20 Le Vélo si L’Auto a produs ideea de a organiza o cursa ciclista pe durata mai multor zile si care sa aiba loc pe intreg teritoriul Frantei. Cel care a pronutat ideea era șeful departamentului ciclism din cadrul L’Auto, Géo Lefèvre (fost angajat Le Vélo). Initial gandit a se desfasura pe parcursul a 6 zile/etape, cu desfasurari zi si noapte si cu zi de pauza intre etape, Le Tour a crescut (atat ca numar de zile cat si ca premii sau participanti) si a ajuns ca in prezent sa se dispute pe parcursul a 3 saptamani. (etapele avand in medie 6 ore) Primul castigator al turului din 1903 a fost Maurice Garin iar premiul castigat de acesta valora 12.000 de franci – aproximativ de 6 ori venitul pe un an al unui muncitor din acele vremuri. (In 2011 castigatorul a luat 450.000 euro) Viteza medie a Garin a fost de aprox 25km/h. (in 2005 a fost de 41km/h) Succesul Turului a fost imens. Tirajul L’Auto aproape s-a triplat, asa ca s-a decis continuarea aventurii.
Turul cu numarul doi putea fi si ultimul… chiar asa a si fost supranumit “Ultimul” tur. Se trisa fara discernamant – unii ciclisti folosind chiar trenul sau masinile pentru a parcurge anumite etape, iar bataile pe care si le incasau ciclistii de la fanii ciclistilor adversi au fost si ele prezente. Etapele erau asa de lungi incat se ajungea la linia de finish in miez de noapte.
Henri Desgrange, redactorul sef al L’Auto, zicea: “Turul Franței tocmai s-a încheiat și mă tem că cea de-a doua ediție a sa va fi și ultima. Va muri sub povara propriului succes, din cauza pasiunilor oarbe ce s-au dezlănțuit, din cauza abuzurilor și suspiciunilor unor oameni ignoranți și rău-intenționați. Și totuși, deocamdată, se pare că am creat, prin acest mare eveniment, cel mai durabil și impunător monument al lumii cicliste. Am sperat ca în fiecare an să răspândim sportul din ce în ce mai mult, în cea mai mare parte a Franței. Rezultatele anului trecut ne-au dovedit că raționamentul nostru a fost corect, dar iată-ne acum, la sfârșitul celei de-a doua ediții a Turului Franței, dezgustați și descurajați ca urmare a acestor trei săptămâni de grele calomnii și abuzuri”
Desgrande avea sa-si revina repede din aceasta descurajare … tirajul L’Auto facea furori, iar rivalii si liderii de pana atunci ai presei sportive, Le Velo au dat faliment in 1904.
Legenda incepuse… Le Tour trebuia sa ramana viu.

Si iata ca suntem in 2013, dupa 110 ani de la primul tur si la editia cu numarul 100. (In perioada celor doua razboaie Le tour fiind nevoit sa intre in pauza.)
Editia centenara va incepe pe 29.iunie, in premiera in Corsica si se va termina pe 21 iulie la Paris, pe Champs-Elysees. Ce ne-au mai pregatit organizatorii?
Startul din Corsica in premiera
Mont Ventoux – una dintre cele mai grele catarari ale Turului, cu al sau peisaj selenar revine in Turul Frantei dupa o pauza de patru ani
Alpe d’Huez va fi urcat de doua ori intr-o singura etapa a Turului
Vor fi 28 de catarari
Patru etape se vor incheia in catarare
Va fi un contratimp pe echipe
Vor fi doua etape de contratimp individual
Finalul Turului Frantei va fi ca mereu din 1975 pe Champs-Elysees, dar pentru prima oara in nocturna.
Vor fi in total 3360 de kilometri.
V-ati alatura aventurii?


Did you like this? Share it: